مدیران در سازمان ها و شرکت ها باید به منظور تصمیم گیری در کسب و کار به صورت آگاهانه از حسابداری مدیریت استفاده می کنند. تصمیمات در هر بخش از یک سازمان تاثیر زیادی در سرنوشت یک شرکت و پروسه اقتصادی آن می توانند داشته باشند. تصمیمات مدیریتی تاثیر بیشتری روی روند پیشرفت یا عدم پیشرفت شرکت می توانند داشته باشند. به همین دلیل از حسابداری مدیریتی برای بحث های مالی و تهیه اطلاعات استفاده می شود.

حسابداری مدیریت چیست؟

حسابداری مدیریت فرآیندی است که در راستای تجزیه و تحلیل، طبقه بندی و تفسیر اطلاعاتی کاربرد دارد که مورد نیاز برای مدیریت شرکت هستند. در نتیجه مدیریت با استفاده از نتایج آن می تواند نسبت به برنامه ریزی و مدیریت در یک کسب و کار استفاده کند. این نوع حسابداری می تواند تاثیر زیادی پیشرفت شرکت داشته باشد و برای کسب و کارهای مختلف استفاده از آن کاربردی است. در دوره های آموزش حسابداری ویژه بازار کار می توانید با انواع حسابداری آشنا شوید.

با تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط این نوع حسابداری دقت و سهولت بیشتری در تصمیم گیری های مدیران ایجاد می شود. می توان گفت که این نوع حسابداری از مهم ترین خدمات در این حیطه به شمار می رود.

حسابداری مدیریت چیست؟

انواع حسابداری مدیریت

فعالیت هایی که در حسابداری مدیریت انجام می شوند به شکل های مختلف ارائه خواهند شد. در این نوع حسابداری اطلاعات مالی به گونه ای ارائه می شوند که در تصمیم گیری های عملیاتی شرکت بسیار کارساز خواهند بود. باید در این خصوص سوابق مالی به روز نگه داشته شوند تا برای شرکت ارزش افزوده در بر داشته باشند.

آنالیز و بررسی حاشیه سود با استفاده از حسابداری مدیریت، امکان تجزیه و تحلیل محدودیت ها، بودجه بندی سرمایه، تجزیه و تحلیل روند مالی و هزینه و ارزیابی محصول از انواع آن محسوب می شوند. حسابداری یا مدیریت مالی هر کدام می توانند تاثیر متفاوتی روی روند رشد یک شرکت داشته باشند.

1. حسابداری مدیریت با استفاده از آنالیز حاشیه سود

در حسابداری مدیریت بر اساس آنالیز حاشیه سود باید سود فزاینده مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. این کار به منظور تحلیل حاشیه سود انجام می شود و این نوع حسابداری می تواند به آن سرعت بیشتری ببخشد. حسابدار باید از اطلاعات این چنینی به منظور تعیین قیمت محصول استفاده کند.

2. حسابداری با تجزیه و تحلیل محدودیت ها

در یک فرآیند مانند فروش یا خط تولید محدودیت های وجود دارد. از طریق حسابداری مدیریتی این امکان وجود دارد که از این مورد مطلع شویم که در کجا محدودیت وجود دارد. همچنین می توان متوجه شد که تاثیر این محدودیت ها روی گردش پول شرکت و طبیعتا سود و زیان آن به چه صورت است.

3. حسابداری بر اساس بودجه بندی سرمایه

حسابداران مدیریتی در یک شرکت می توانند بر طبق داده های مالی تصمیم گیری های مهمی اتخاذ کنند. بر همین اساس این امکان وجود دارد که بدانند در کجا و چه زمانی برای شرکت هزینه کنند. برخی از استاندارد های بودجه بندی سرمایه مانند نرخ بازده داخلی یا ارزش فعلی خالص می توانند در شروع پروژه های پرهزینه نقش مهمی ایفا کنند.

سرفصل های حسابداری مدیریت

تمامی انواع حسابداری را می توان از طریق پکیج های آموزشی یاد گرفت. حسابداری مدیریت نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توانید از طریق آموزش های حضوری و غیر حضوری آن را یاد بگیرید. سرفصل های حسابداری مدیریت در آموزش حسابداری مختلف ممکن است متفاوت باشند اما در کلیت مشابه هستند و شامل موارد زیر می باشند:

در این بخش تنها با بخشی از سر فصل های این نوع حسابداری آشنا شدیم. باید گفت که امکان یادگیری این شیوه به صورت مقدماتی و پیشرفته فراهم شده است. در عصر جدید استفاده از نرم افزار حسابداری جزئی جدا نشدنی از فعالیت شرکت ها در محاسبه امور مالی شده است و در نتیجه نیاز به فرا گرفتن آموزش حسابداری و انواع آن مانند مدیریت بیشتر از پیش حس می شود.

سرفصل های حسابداری مدیریت

 

اهداف و اهمیت حسابداری مدیریت

با توجه به تعریفی که از این نوع حسابداری ارائه شد می توان گفت که هدف اصلی حسابداری مدیریت تامین اطلاعات به منظور تصمیم گیری و برنامه ریزی مدیران در سازمان ها می باشد. همچنین هدف های دیگری در این راستا مد نظر قرار دارند که عبارتند از:

تفاوت حسابداری مالی و مدیریت

 یکی از انواع حسابداری، حسابداری مالی است که با مدیریت متفاوت است. می توان گفت که این دو حسابداری دارای ویژگی ها و کاربرد متفاوت هستند که عبارتند از:

  1. تفاوت در نوع نگاه این دو حسابداری در یک شرکت یا سازمان
  2. متفاوت بودن ابزارهایی که در حسابداری مدیریت و مالی استفاده میشود.
  3. گزارش های حسابداری مالی و مدیریت با هم متفاوت است.
  4. این دو حسابداری هر کدام دارای الزامات قانونی متفاوتی هستند.
  5. تفاوت در تخمین یا واقعیت دو حسابداری

می توان گفت که هر دو نو حسابداری برای رشد و ارتقاء یک شرکت مورد نیاز هستند اما از نظرهای مختلف با هم تفاوت دارند و امکان مقایسه آن ها وجود ندارد.

کلام آخر

حسابداری مدیریت امروزه توانسته است نقش مهمی در برنامه ریزی مالی شرکت ها ایفا کند. به همین دلیل مدیران در هر سازمان باید از این نوع حسابداری برای تصمیم گیری های شرکت استفاده کنند. می توان گفت که امروزه عدم استفاده از انواع حسابداری در شرکت می تواند عواقب جبران ناپذیری را در بر داشته باشد. به همین دلیل همواره روی این موضوع تاکید می شود که برای رشد و پیشرفت شرکت ها از انواع آن مانند حسابداری مدیریتی و مالی استفاده شود.